Week 5 The Coromandel - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu Week 5 The Coromandel - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Week 5 The Coromandel

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

10 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Morning,

Zo is het week 5 alweer voorbij en dus tijd voor een reisverslag, nadat we weer een super weekend achter de rug hebben. Iedereen nog bedankt voor de leuke reactie op ons filmpje van vorige weekend in Tauranga. Voor de gene die hem nog niet gezien hebben en geïnteresseerd zijn, hierbij de link naar het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=e7I-jn66Uu4&feature=youtu.be

Afgelopen donderdag zijn Tim en ik samen met Harry (onze stagebegeleider) naar één van de beste rozentelers van Nieuw Zeeland, op het gebied van teelt, geweest. Dit bedrijf ligt op een uurtje rijden van Auckland, het is gelegen op een berg met een prachtig uitzicht vanuit de kas. De eigenaren zijn Jaap en Frans van Dorsser, Jaap komt oorspronkelijk uit Nederland en sprak de taal nog erg goed. Naast dat het bedrijf rozen teelt, worden er ook Cymbidiums en Amaryllissen geteeld. We kregen een rondleiding over het bedrijf en werd er vertelt over hun ideeën over het telen van de gewassen en de afzet van bloemen. De grootste verschillen met Van Lier Nurseries (het bedrijf waar ik stage loop) waren dat zij de rozen alleen in een heel jong stadium één keer inbogen en daarna de rozen lieten groeien zonder de mindere takken in te buigen. Hun afzet deden ze hoofdzakelijk via de veiling, terwijl Van Lier Nurseries vooral veel directe verkoop doet.

Donderdagavond zijn we gaan kijken wat we van het weekend zouden gaan doen. Omdat het weersvoorspellingen niet super waren, hadden we besloten om naar The Coromandel te gaan.

Zo zijn we zaterdagochtend vroeg gaan rijden richting Thames, wat onze eerste stop was. Het was nog erg bewolkt en dus niet zo lekker weer. Bij Thames heb je mooie wandelpaden door het Coromandel Forest Park, waar je vele kilometers kunt lopen door de mooie natuur met als resultaat super uitzichten.
Na een stuk te hebben gelopen, zijn we langs demooie kustlijn doorgereden richting Coromandel. We hadden gelezen dat je vlak voor Coromandel ook een onverhard pad ‘309 Road’ had, dat dwars door het Coromandel Forest Park naar Whitianga loopt. Dit leek ons wel gaaf en dus zijn we met de auto, bobbelend en schuddend over het onverharde pad gaan rijden richting Whitanga.
Halverwege de 309 Road zagen we een bordje staan met ‘Waiau Falls’. Hier zijn we even gestopt om te kijken of er iets te zien was. En ja er was zeker iets te zien, een mooie waterval met erg schoon bergwater. Omdat de zon was gaan schijnen en het erg warm werd, hebben we gelijk even gezwommen en van de waterval gesprongen. Daarna zijn we doorgereden naar Whitianga, waar we een camping hebben opgezocht om te overnachten.

De volgende ochtend werden we al bijtijds wakker door de regen, die op het dak van de auto kletterde. Gelukkig was het na een ontbijtje gestopt met regenen en zijn we op weg gegaan naar de ‘Ferry Landing’ bij Whitianga. Hier vandaan zijn we met een speedboot langs de kust gaan varen. Tijdens het varen vertelde de gids over alle bijzonder rotsen en steile zeekliffen, met als hoogte punt de ‘Cathendral Cove’ bekend van de film Narnia.

Na de boottrip zijn we doorgereden naar de trekpleister van the Coromandel, Hot water beach. Als je hier een mooi plekje op het stand hebt gevonden, graaf je een gat en komt er heet water uit het zand lopen. Als je dit niet mengt met het zeewater, wordt het zo warm dat je je voeten verbrand.

De laatste stop van het weekend was het dorpje Waihi. In dit dorpje hebben we een bezoek gebracht aan een zeer grote goudmijn die nog steeds in productie is. Als je bovenaan de rand staat is het echt een gigantisch gat. De hijskranen die er in staan, lijken net speelgoedkraantjes.
Na de goudmijn hebben we nog even een kijkje genomen in de Karangahake tunnel, die vroeger gebruikt werd voor het transport van het goud. De tunnel gaat dwars door de berg om snel en gemakkelijk het goud te kunnen vervoeren.

Helaas moet ik deze week hard aan me opdracht werken, want vrijdag moet ik mijn onderzoeksverantwoording inleveren. Gelukkig kan ik me deze week tijdens het werk uitleven bij het leeg ruimen van de ‘Venlo kas’ op Massey, wat intensief werk is. Door de nieuwbouw op Riverhead zijn er voldoende rozen en daarom wordt de Venlo kas op Massey leeggeruimd en daarna gevuld met Alstroemeria’s en anjers.
Het wordt dus een weekje hard werken!

Jullie horen weer van me.
Cheers,

• 10 Maart 2015 - 07:15

Marlene:

Hallo Dennis ,

Wat geniet jij in de weekenden zeg ,een prachtig land is het.
    Maar door de week moet je hard werken begrijp ik.
    Heel leuk je reisverslagen ,je schrijft goed .
    Het is net of ik erbij ben .
    Het ga je goed.
    Groetjes tante Marlene en oom John

• 10 Maart 2015 - 11:58

Anneke:

Leuk om je verslagen te lezen en mooie plaatjes weer!! Groetjes, geniet én werk ze!
    Frans en Anneke