Week 10 en 11 Bad weather - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu Week 10 en 11 Bad weather - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Week 10 en 11 Bad weather

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

19 April 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,

Er zijn alweer twee weken voorbij en dus tijd voor een reisverslagje. Het weer is al een stuk slechter geworden, zo is de herfst hier echt begonnen. Het begint meer en meer te regenen en te waaien en de temperatuur zakt daardoor helaas ook. Het zullen daarom mindere tijden worden, want de leuke en mooie foto’s van het lekkere weer uit Nederland stromen meer en meer binnen via de WhatsApp, Facebook, Snapchat, Instagram, etc.

Twee weken geleden ben ik verder gegaan met het maken van het irrigatiesysteem voor de alstroemeria’s. Nadat we deze vrijdag voor het grootste gedeelte afhadden, is deze getest en is er begonnen met het poten van de eerste planten. Daarna ben ik vrijdagmiddag begonnen met het bedenken en het maken van een irrigatiesysteem voor de anjers.

Van het weekend hadden we niet veel aan de hand, ik heb zaterdags wat gesport en hebben we ook weer wat filmpjes gemaakt van de afgelopen tripjes. Voor degene die ze nog niet gezien hebben en deze graag wil zien hierbij de link naar de filmpjes van onze tripjes in de afgelopen weekenden: https://www.youtube.com/channel/UCjWNCBaR21de17VPKB3ymLQ

Omdat we in de weekenden nu meer thuis blijven, hebben we besloten om in de weekenden te gaan werken om wat meer geld te verdienen. Zo konden we zondagochtend gelijk aan de slag met rozenknippen. Zondagmiddag heb ik nog even een balletje getrapt en ’s avonds kwam Esther langs om gezellig pannenkoeken te bakken en ze natuurlijk op te eten.

Afgelopen week ben ik iedere morgen gestart om Riverhead met mijn metingen, daarna hielp ik met het knippen van de overige rozen en het plukken van de alstroemeria’s. ’s Middags ging ik meest naar de vestiging in Massey, om verder te helpen met het ombouwen van de Venlokas. Ondertussen zijn drie van de vier kappen vol geplant met alstroemeria’s en is er ook begonnen met het planten van de (Dianthus) Parzival’s.

Gedurende het ombouwen van de Venlokas is het goed te merken dat je niet in Nederland aan het werk bent. Alles is niet zo goed voorbereid, het is afwachten wat er voor spullen uit de containers vanuit Nederland komt en het is zoeken naar goed gereedschap wat niet altijd aanwezig is. Hierdoor wordt onze creativiteit goed getest. Daarnaast wordt er vaak naar Tim en mijn mening gevraagd bij het ombouwen, over wat het makkelijkste en beste zou werken. Dit is best apart, omdat in Nederland alles al van te voren is uitgedacht en uitgetekend en hier ongeveer wat besteld wordt en daarna eigenlijk pas gedacht gaat worden hoe het aangelegd of gemaakt moet worden.

Donderdag was weer onze studiedag, ‘s morgens moesten Oscar en Christine op worden gehaald bij de haven, want hun cruisetrip zat er alweer op.
Gelukkig hadden ze goed weer mee genomen, want het was voor het eerst sinds vele dagen regen weer een dag lekker weer. Dit kwam erg goed uit, want ’s middags stond een team building challange met het werk op het programma (bedrijfsuitje). Het was een Survivor Challange met drie verschillende teams(blauw, oranje en paars), die het tegenelkaar op namen in allemaal verschillende spellen. Het waren erg leuke spellen waarbij teamwork erg belangrijk was, de spellen leken erg op die uit het tv programma Expeditie Robinson (geblinddoekt een tent opzetten, oplossen van puzzels, katapult maken en ballen schieten en deze weer opvangen). Als afsluiter werd er gebbqt bij Joanne, mede- eigenaar van Van Lier Nurseries. Zij woont in een erg mooi huis boven op de berg, waarvan je een super uitzicht hebt over Auckland. Het was een erg geslaagde dag, waarbij het leuk was iedereen ook van een andere kant te leren kennen.

Zaterdag begon als een slechte herfstdag met heel veel regen. Gelukkig zijn we wezen tuinen bij Peter Rensen (Utopia Orchides), waardoor we weinig last van de regen hadden. Peter Rensen is 26 jaar geleden vanuit Pijnacker naar Nieuw Zeeland vertrokken om hier een tuinbouwbedrijf te starten. Hij teelt op dit moment met name mini-Cymbidiums voor de Japanse markt, daarnaast teelt hij ook nog boeket vulling. Afgelopen twee jaren is hij ook begonnen met het telen van Hortensia’s, omdat de laatste jaren de prijs van de Cymbidiums erg tegenvalt en hij opzoek is om een ander product ernaast te telen.

Het was erg interessant om te horen hoe hij dacht over de verkoop van zijn bloemen en het benaderen van eindklanten. Zo gaat hij regelmatig langs bij eindklanten om te horen hoe zij over zijn product denken en hoe het erbij staat, zodat hij zo nodig hierop in kan spelen.
Het weekend is hier alweer bijna voorbij. Gelukkig hebben we vandaag een mooie dag weer gehad.

Dit was het dan alweer, van de week maar starten met het eindverslag, want voor je het weet moet deze alweer af zijn.

Jullie horen van me,
Cheers