Week 14 Moederdag - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu Week 14 Moederdag - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Week 14 Moederdag

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

10 Mei 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,

Vandaag is het alweer Moederdag, helaas kan ik dit jaar me moeder niet verwennen. Maar als je dan aan de andere kant van de wereld zit en al paar maandjes zonder je moeder, die je was draait, eten klaar maakt en alle andere dingen die ze voor me doet, merk je toch wel hoe fijn het is om een goede moeder te hebben.

Maar goed het is vandaag ook hier in Nieuw Zeeland Mothersday en dat betekend dat iedereen hier ook graag hun moeder verwent met een mooie bos bloemen. Daarom is de afgelopen dagen de temperatuur in de kas verhoogt om de productie een boost te geven, om meer rozen te kunnen plukken. Dat betekende dat het deze week weer drukker was. Daarnaast zijn we deze week ook bezig geweest met het maken van de CO2 leiding/systeem en het inrichten van de laatste kap van de nieuwe kas, die al vanaf de bouw leeg lag omdat er toen niet genoeg spullen waren geleverd. Zo zijn we vrijdag gestart met het planten van de nieuwe rozen, waardoor de kas nu eindelijk vol komt te staan en af is.

Ook zijn Oscar en Christine dinsdag terug gekomen van hun lang weekend in Christchurch. De dagen van zelf koken waren weer snel voorbij, na een aantal keer lekker een prakkie en pannenkoeken. Nu wordt er weer voor ons gekookt wat ook zeker niet verkeerd is.

Dinsdags was onze paper-day, maar omdat we graag twee tuinders wilden bezoeken die in de weekenden geen tijd hadden, hebben we dit dinsdagmiddag gedaan. We zijn eerste langs Gellert Nurseries geweest. Zij zijn de grootste op het gebied van opkweek van groenteplanten, daarnaast telen ze ook phalaenopsis, anthuriums, bromelia’s, spatifilium en nog een aantal potplanten. Het bedrijf heeft meerder kassen, die opgedeeld zijn in allemaal afdelingen.
Ook waren ze bezig met het bouwen van een nieuwe kas voor phalaenopsis. De kassen zijn gebouwd door een Nederlandse kassenbouwer en zag er super strak uit. Alles was erg schoon en er waren ontsmettingsmaatregelen, voor de groenteplanten. Daarnaast deed het bedrijf ook veel extra’s bij de verkoop van de potplanten, zoals vele verschillende potten en accessoires. Hierdoor had het bedrijf veel weg van een Nederlands tuinbouwbedrijf, dit komt mede ook doordat zij vele grote tuinbouwbeurzen over heel de wereld langsgaan.

Na bij Gellert Nurseries te zijn geweest, zijn we naar Shipherd Nurseries gegaan. Hier waren we al een keer eerder geweest met Harry, maar nu stonden de cymbidiums in bloei. Frans van Dorsser (eigenaar) was erg geïnteresseerd naar mijn onderzoek, omdat hij ook van plan is om nieuw te gaan bouwen en hij ook wil gaan kiezen voor diffuus glas. Verder stonden de rozen bij hem er erg goed op.
Voordat we weggingen werden we door Jaap en zijn vrouw (ouders van Frans) uitgenodigd voor een drankje, want zij zijn (ver)familie van Tim en vonden het daarom erg leuk om even met ons te praten.

De rest van de week werden er veel rozen geplukt voor de Moederdag en de prijzen waren super goed, dus er is niks te klagen voor de Nieuw Zeelandse telers.

Zaterdagochtend zijn we op bezoek geweest bij Ian Floyd. Hij is een van de vele cymbidium telers in Nieuw Zeeland, het enige wat hem echt onderscheid van de rest is dat hij in samenwerking met iemand anders ook aan veredeling doet. Hij doet voornamelijk het uitlaten groeien, vermeerderen en testen van nieuwe rassen. Ian was heel open en vertelde erg veel over zijn bedrijf. Naast het telen van cymbidiums, teelt Ian ook appels. Appels is zijn grote passie. Hij teelde 7 soorten appels en liet ons graag een aantal proeven. Ze waren erg lekker en we kregen er ook een heel aantal mee voor thuis. Ian had alleen een probleem, hij moet binnenkort gaan verhuizen. Want door de blijvende vraag naar huis en de uitbreiding van Auckland, moet hij vertrekken met zijn bedrijf voor de huisbouw. Hierdoor verliest hij alles wat hij heeft opgebouwd en zal die dit opnieuw moeten gaan proberen op te bouwen, ergens anders in Nieuw Zeeland. Daarnaast had ik nog twee mooie Orchideeën voor moederdag, helaas zijn ze moeilijk op te sturen naar Nederland, daarom maak ik me Nieuw Zeelandse moeder Christine maar blij.

Vandaag hebben we weer een ochtend gewerkt en vanmiddag zullen we weer wat aan school moeten gaan doen, want het einde komt al dichterbij.

Cheers