Week 2 Valentine's day - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu Week 2 Valentine's day - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Week 2 Valentine's day

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

15 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,
Er is alweer een week voorbij, tijd voor een reisverslag over de afgelopen week, een drukke week.

Maandag de start van een nieuwe week na een super weekend op Waiheke Island. Deze dag ben ik voor het eerst gestart op de vestiging in Riverhead, dit is het moderne bedrijf waar voornamelijk rozen worden geteeld onder glas en buiten een klein hoekje met alstroemeria’s en gipskruit onder plastic. Op deze vestiging zal ik ook mijn onderzoek voor mijn stage gaan uitvoeren. Het bedrijf heeft afgelopen voorjaar een nieuwe kas gebouwd met diffuus glas, ik ga onderzoeken wat de verschillen zijn op het gebied van groei en de teelt van rozen onder diffuus glas en normaal/standaard glas.
Matt, de bedrijfsleider die de teelt regelt, heeft mij het hele bedrijf laten zien en hoe alles werkt. Daarna ben ik begonnen met het knippen van rozen en het inbuigen van de nieuwe rozen in de nieuwe kas. Het is in de kas erg lastig om de temperatuur laag te houden en het klimaat te behouden. Daarom loopt de temperatuur vaak op tegen de 30 graden, dit betekend veel zweten en genoeg drinken.

Dinsdag was een langste werkdag van de week vanwege de Valentijn, maar ook de afgelopen week werden er al lange dagen gemaakt. Sommige personeelsleden werkten maandag en dinsdag tot 22.00 uur om al het werk gedaan te krijgen. Er moesten veel ordes klaar worden gemaakt en ook werden er veel boeketten gemaakt met bloemen van andere bedrijven voor de Valentijn.
Ik ben deze dag ook gestart met het maken van de proefopzet voor het onderzoek, waarna ik verder ben gegaan met gewaswerkzaamheden.
Er werd dinsdag tijdens ‘tea time’ (koffietijd) ook afscheid genomen van een medewerker. Daarom was er een soort klein buffet gemaakt met allemaal lekkere kleine broodjes, koekjes, snoepjes en fruit.

Woensdag was de meeste drukte voorbij. Er was nu meer tijd voor de gewashandelingen, zo werd er vandaag geplozen, ingebogen, te rijpen bloemen gebroken, etc. Daarna ben ik samen met Matt in de nieuwe kas gaan spuiten. Er werd voornamelijk gespoten tegen spint, wat een groot probleem is op het bedrijf. Daarnaast is in beide kas veel bladluizen en trips terug te vinden. Ook zijn er rozenpaden bij, waar het rozengewas geen kans krijgt om te groeien door de hoeveelheid onkruid dat er staat. In de nieuwe kas is gelukkig geen onkruid terug te vinden en als er wat wordt gevonden dan wordt dit verwijderd.

Donderdag en vrijdag waren een stuk minder druk dan de rest van de week. Een aantal personeelsleden kregen vrij en er werd ook nu meer tijd aan het gewas besteed.
Het was deze laatste twee dagen nog wel druk in de particuliere winkel dat bij het bedrijf hoort, met het maken van boeketten, speciale bloemstukken, etc. voor de Valentijn. Ook vrijdag was er weer een soort klein buffet tijdens ‘tea time’ om iedereen te bedanken voor het harde werken in de dagen voor de Valentijn.

We hadden besloten om in het weekend niet een heel weekend weg te gaan, omdat we na het weekend ons Plan van aanpak moeten inleveren en aangezien we nog weinig tijd hebben gehad om er hier eraan te werken, moesten we dit maar eens gaan doen.

Toch hebben we vrijdag contact gezocht met twee telers hier in de buurt om zaterdag even langs te gaan en een kijkje te nemen bij hun op het bedrijf. Dit leek hun leuk en zo zijn we zaterdagochtend onderweg gegaan naar Pukekohe, een dorp op een uurtje rijden. We zijn eerst langs Arie vd Houwen geweest. Dit is een komkommerteler van oorsprong Nederlandse teler, die nu al een aantal jaar hier in Nieuw Zeeland komkommers teelt. Hij heeft twee bedrijven, een bedrijf van 2 hectare, gebouwd in 2006 en een bedrijf van 3 hectare met ook diffuus glas wat net nieuwgebouwd is. Het zag er hier erg strak en goed uit.
Daarna zijn we door gereden naar Joshua Orchids, dit is het bedrijf van Joost en Guus Sonneveld. Zij zijn in 1987 naar Nieuw Zeeland geëmigreerd en telen Cymbidiums. We zijn wezen kijken op het bedrijf van Guus, wat ook een relatief nieuw bedrijf is. Ook hier zag alles er heel strak en netjes uit. Ze zouden het leuk vinden als we over een paar weken nog eens langs kwamen en dan op het bedrijf bij Joost te kijken, als het vol met bloemen staat.
Zondag hebben we ons plan van aanpak afgemaakt, een wat minder leuke bezigheid maar het hoort er helaas bij.

Ik blijf jullie op de hoogte houden van wat hier gebeurt.

See you