Week 18 To the south island - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu Week 18 To the south island - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Dennis Ammerlaan - WaarBenJij.nu

Week 18 To the south island

Door: Dennis

Blijf op de hoogte en volg Dennis

05 Juni 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal,

Op dit moment (woensdagmiddag) regent het pijpenstelen hier in Wellington. Dat betekend mooi even tijd om een reisverslagje te schrijven. Ik ben nu alweer een klein weekje onderweg richting het Zuider eiland.

Zondagochtend zijn Tim en ik vertrokken nadat we afscheid hadden genomen van Oscar en Christine. Toen we de deur uitstapte regende het al behoorlijk, een slecht begin dus. De eerste stop was Hobbiton, the Hobbit Movieset. In Hobbiton, was het ondertussen gelukkig droog en hebben we een tour gedaan door het Hobbit-dorp van de films ‘the Hobbit’ en ‘the Lord of the Rings’. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe alles van de film in stand wordt gehouden. Zo vertelde de gids dat al het gras 7 dagen per week met een zeis kort wordt gehouden en weg wordt geharkt, zodat je geen bruin gras kon zien, om het zo veel mogelijk op de film te laten lijken.

Na de leuke tour door Hobbiton zijn we verder gereden naar Taupo. Hier hebben we een kijkje genomen bij de Huka Falls. Dit is een grote kloof waar 220.000 liter per seconde doorheen stroomt, heel indrukwekkend om te zien.
Op de planning stond om de volgende dag de Tongariro Crossing van 19,4km te doen, een van de mooiste één dag wandeltocht van de wereld. Maar door het slechte weer was deze gesloten en daarom hebben we maar een plaatselijke wandeling door de bossen gedaan.

Het weer voor de rest van de week zag er nog niet veel beter uit en het was ondertussen dinsdag, dus het leek erop dat we de Tongariro Crossing dan niet konden doen. Want vrijdag zou misschien het weer weer beter worden, maar we hadden al kaartjes gekocht voor de voetbalwedstrijd Oostenrijk- Argentina onder de 20 en dus konden we niet zolang wachten. We wilde de crossing toch graag een keer doen, want iedereen raadde het aan om het te doen. Dus ondanks dat iedereen het afraadde en de crossing gesloten was, moesten we hem toch maar een poging wagen. Uitlopen was geen optie omdat er vanwege het slechte weer geen shuttle busjes reden om je terug te brengen naar de start. Daarom was onze enige mogelijkheid om te starten en daarna het zelfde pad terug lopen.
Onderweg naar de berg regende het al aardig en toen we bij de Crossing aan kwamen stond er maar één andere auto. Regenjas aan, beetje drinken mee en gewoon gaan was het moto. Na vijf minuten waren me broek, onderbroek en schoenen al doorweekt. Maar de crossing werd er zeker niet minder mooi door. Wanneer het steiler werd en we echt gingen klimmen, werd het kouder en kouder en de sneeuw werd zichtbaar. Nu begon ik te begrijpen waarom iedereen het afraadde want het was ondertussen onder nul, het waaide rond de 80km/u, het regende alleen maar en de paden waren bedekt met sneeuw. Na ongeveer 7 à 8 kilometer hadden we besloten om maar om te keren, want het hoogste gedeelte hadden we bereikt en ik was zeiknat en ijskoud. Bij de auto aangekomen kreeg ik me handschoenen en natte kleren niet uit van de kou, maar het was het zeker waard!

Vanwege het slechte weer zijn we maar meteen doorgereden naar Wellington. Hier overnachten we in het X-Base Wellington hostel. Woensdagochtend hebben we Mount Victoria beklommen, waarvandaan je een super uitzicht hebt over de stad. Daarna nog even het museum bezocht om de dag te vullen.

In Wellington zelf is overdag niet heel veel te doen, maar ’s avonds kan je er goed stappen. Dit hebben we woensdag en donderdag dan maar even goed gedaan door te starten in de bar onder het hostel en daarna met een groep de stad in te gaan. Dit maakte de ochtenden zwaar, ‘s middags hebben we een rondje door de stad gelopen en gezien dat het tot nu toe wel de leukste stad is om te verblijven in Nieuw Zeeland.

Dit jaar wordt de World cup onder 20 jaar in Nieuw Zeeland gehouden en dus een goede reden om een wedstrijdje bij te wonen. Gisteren(vrijdag) speelde om 16.00 uur Oostenrijk tegen Argentië en om 19.00 uur Nieuw Zeeland tegen Myanmar in Wellington. En dus hadden we een combi kaart gekocht, zodat we de nieuwe Messi’s konden gaan scouten. De eerste wedstrijd was niet echt spannend en eindigde in 0-0. Nieuw Zeeland (All Whites) speelde de tweede wedstrijd. Voor hun een thuis wedstrijd dus het was goed druk. Ook waren er een groot aantal supporters uit Myanmar, die voor een heel goed sfeertje zorgde. In de rust stond het 1-1 en om Nieuw Zeeland goed te kunnen aanmoedigen moest er maar een All Whites shirtje worden gehaald. En het hielp want Nieuw Zeeland won uiteindelijk met 5-1 en was daarmee door naar de volgende ronde. Dit zorgde voor een goede sfeer in het stadion.

Vanmiddag (zaterdag) om 12.00 uur verlaten we het Noorder eiland en nemen we de ferry naar Picton, het Zuider eiland. Hiervandaan zullen we via de westkust naar het zuiden rijden.

Jullie horen weer van mee!

See you,

• 06 Juni 2015 - 08:36

Marjo:

Geweldig verslag weer Dennis! We vinden t erg leuk om je te volgen.
    Groetjes van ons uit Pijnacker.